söndag 27 september 2009

Tips (:

Men det skulle vara kul om du skrv vad du packade till tävlingarna.Och hur du brukar fixa hästen innan

De kan jag skriva om nu ;)
De jag brukar packa till en "en-dagarstävling" är:
*Sadel
*Träns
*Benskydd
*Schabrak
*Magplatta
*Martingall
*Nummerlapp
*Borstar
*Gummisnoddar
*Hink
*Fleece-täcke
*Klossgrimskafft om vi har uppstallning
*Hjälm
*Ridväst
*Ridvantar
*Spö
*Sporrar
*Ridkavaj
*Ridstävlar

Tror de var allt?
Här är några extra-saker som jag har med mej när de är "två-dagarstävling" så att hästarna sover där:
*BackonTrack.stallbandage
*Stalltäcke
*Led-träns
*Hö och kraftfoder
*Svamp(ifall att hon rullar sej så hon får ngra fläckar på natten. För hon är ju faktiskt vit så allt syns ju ;p )

Hmm, jag tror inte att jag har glömmt nå nu (:


Sen då hur jag brukar fixa hästen innan.
Först brukar jag borsta av dom innan jag badar dom. Badar hela hästen(förutom ansiktet) med vanling häst-shampo men sen brukar jag använda mjäll-shampo(altså sånt som är för människor) i manen och svansen. Jag har oxå köpt ett "skimmel-shampo" som de är blekmedel i för att dom ska bli vitare ;) Sen när jag är klar med tvättandet tar jag "vit-sprej" som jag sätter på bakbena och rumpan. De sätter man först på och sen ska man ta en svamp och häva av de men jag brukar bara spola (: Jag har även balsam som jag sätter i svansen för att den ska bli lättare att kamma ut. Sen när dom är klara lägger jag på ett fleece-täcke och klipper manen, svansen och pannluggen om de behövs ;)
De är typ vad jag gör innan en vanlig tävling. Är de dock "två-dagarstävling" brukar jag bland tvätta bort om dom har fått några fläckar på natten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar